Her er et overblik over en række af mine faglige artikler:
Inforgrafik er en excellent metode til at effektivisere kommunikationen og sikre at analyser og viden bliver anvendt i organisationen. Artiklen “Infografik skaber et fælles sprog” fortæller, hvordan aktiv brug af infografik har skabt resultater hos Velux. Kommunikatøren (6/2014)
Hos JYSK arbejder man bevidst med at effektivisere kommunikationen, så der bliver mere tid til kerneopgaverne i butikkerne. Læs mit interview med kommunikationsdirektør Jonas Schrøder(Kommunikatøren 1/2015)
Webben og de sociale medierer ofte det organisatoriske stedbarn i organisationen. I artiklen i Kommunikatøren &/2014 gennemgår jeg de typiske problemer, som jeg gennem årene som underviser og rådgiver har mødt. Artiklen kommer med en række bud på løsninger.
I artiklen “Træf gode beslutninger” fra Kommunikatøren (1/2014) får du gode og konkrete tips og tricks til at udarbejde den gode business case for et kommunikationsprojekt.
“Mål eller forsvind” var temaet i kommunikatøren i 2011, hvor jeg og andre forfattere i et par artikler gennemgår muligheder og ser på tendenser indenfor måling af kommunikation.
Effekten af kommunikationsarbejdet kan gøres op i penge, det viser resultaterne fra Angela Sinecas. Jeg har i artiklen “Selvfølgelig opgøres resultatet i dollars” oversat en af Sinicas modeller for beregning af pressearbejdet til dansk.
Holdninger til kommunikation
Læs her interview i Journalisten (10/2014), hvor jeg redegør for hvorfor, det er en dårlig ide med frihedsbreve
Ufrivillig test af ny virk.dk
Skæbenen ville, at jeg samme dag som virk.dk lancerede sit nye site tog mig tid til selv at ordne noget på selv samme site. Jeg tog en række skræmdumps & udsnit fra siden som eksempler på, hvor man som bruger farer vild. Et er de tekniske problemer med døde links, det kunne man have klaret med en ordentlig test før lancering. Noget andet er den ringe sproglige formidling, manglende logik på brugerfladen og holdning til sociale medier. Det er simpelthen for ringe med et stort projekt, der har været undervejs i et år. Sitets kommunikation virker simpelthen underprioriteret. Jeg har en mistanke om, at projektet er tænkt, styret og designet ud fra en IT logik. ny virk nede
Værdien af at undgå omtale
Rigtig mange kommunikatører har svært ved at synliggøre deres arbejde med at undgå dårlig omtale. Se hvordan en af pionererne indenfor kommunikationsmålingerne, Angela Sinickas, USA opgør omfanget af Værdien af at undgå omtale.”
Lær af økonomifolkene
Betydningen af at måle resultaterne af kommunikation og 5 gode råd. Bragt i Kommunikatøren 1/2011. Lær af økonomifolkene
Kommentar til debatten om vi skal vælge mellem kommunikation eller sosu-assistenter. Berlingske Fyr dem og erstat dem med sosu
Brug Personas i arbejdet
Gode råd til at designe personas på baggrund af analyser. Magasin K 7/09. personas
Websites dumpede på stribe
Kritisk gennemgang af vurderingskriterierne for Bedst på nettet, der er det offentliges benchmark for websites. Magasin K 1/09.
Brug jeres egne medier i kriser
For mange virksomheder glemmer at bruge deres egne medier, når de rammes af en mediekrise. Se hvordan tre organisationer håndterede en mediekrise. Magasin K 1/09
Håndtering af information overload
Ved at anvende visualiseringer, faste formater og genkendelige omskrivninger kan man hjælpe modtagerne til at kunne overskue støre mængder af information. Artiklen giver en introduktion til proff. Martin Epplers forsknings resultater. Magasin K 5/09
Lean på nettet
Fagforbundet 3F har i samarbejde med Update gennemført en stor eyetrackundersøgelse, der viser at søgetiden kan reduceres med 1/3, hvis teksterne er konstrueret webegnede. Magasin K 5/09
Ingen kommunikatører i mediehusene
Mediehusene adskiller sig fra andre store danske virksomheder – flertallet har ikke en kommunikationsafdeling. Magasin K 3/08
Fjumrekommunikation
Misforholdet var stort mellem borgernes forventninger og myndighedernes kommunikation omkring fugleinfluenzaen i 2006. Bragt i Journalisten 11/2006. fugleinfluenza jour 1106