Det strategiske magasin
Det strategiske magasin er et stærkt kommunikationsredskab, men hvis det skal give mening at investere i det, så skal det opfylde såvel organisationens som medarbejderens behov.
Afsender skal have et strategisk mål med investeringen og indholdet skal vinkles så det opleves relevant og troværdigt af modtageren – ellers har det ingen effekt.
Det trykte magasin har en stor gennemslagskraft i forhold til læserne. Magasinet har en række fordele i forhold til nettet. Det er opsøgende, har et fysisk udtryk og lægger op til refleksion hos læseren. Magasinet er derfor effektfuldt, når man vil:
- Formidle fælles værdier
- Gøre opmærksom på medarbejdere og medarbejdergrupper, der gør en særlig indsats
- Understøtte den mundtlige formidling i organisationen
- Sikre ensartede udmeldinger
- Give fælles inspiration til blandt andet udvikling
- Formidle viden fra personalegrupper, kunder, aktionærer, samarbejdspartnere osv.
- Undersøge om der er hold i herskende teser i/og til organisationen
- Synliggøre i hvilket omfang organisationen lever op til egne værdier og mål
Konceptudvikling Gennem årene har jeg hjulpet en række organisationer med at konceptudvikle trykte magasiner, bl.a.:
- Magasin K, Dansk Journalistforbunds kommunikationsmagasin
- Magasinet Arbejdsmiljø for Videncenter for Arbejdsmiljø
- Teknik og miljø for KTC, Kommunalteknisk Chefforening
- Incitament, der er Økonomistyrelsens kundemagasin
Planlægningsskema
Når jeg sammen med jer har udviklet koncept for jeres magasin, så vil I efterfølgende have et planlægningsskema, med klare mål både i forhold til målgrupper og indholdsemner. Se illustration af planlægningsskema.