Spørg, så du er sikker på at få svar, der kan bruges i jeres beslutningsproces. Enhver analyse eller evaluering skal planlægges ordentligt. Det sikrer, at I gennem undersøgelsen får svar på de forhold, der har betydning for kommunikationsarbejdet.
Et undersøgelsesdesign sikrer, at jeres undersøgelse gør jer klogere. En struktureret og gennemtænkt design af en undersøgelse sikrer, at der er sammenhæng mellem det I mangler viden om/har lyst til at vide mere om og den viden, som I får indsamlet.
Det kan lyde banalt, men desværre er der mange eksempler på, at man ikke har gjort sig klart, hvad det er man mangler viden om, i hvilket sammenhæng denne nye viden skal anvendes. Resultatet er evalueringer, som kan være hyggelig læsning, men hvor man ikke kan bruge resultatet til at tage en kvalificeret beslutning om kommunikationsindsatsen har haft den ønskede effekt og hvad der eventuelt skal ske som konsekvens af undersøgelsens resultat.
Et klassisk eksempel et de såkaldte tilfredshedsundersøgelser, hvor man spørger om i hvilket omfang respondenterne er tilfredse med en information eller ydelse. Uanset, om folk er tilfredse eller ej, vil man ikke have fået viden ind, om informationen eller ydelsen har haft den ønskede effekt og hvad, der evt. skal ændres.
I er velkomne til at anvende denne skabelon til at udarbejde jeres eget undersøgelsesdesign eller kontakte mig for at få vejledning til at udarbejde en undersøgelse.