Mål dine resultater
– en gør-det-selv bog
Mange kommunikationsfolk har brug for et gør-det-selv kit, fordi de ikke har et budget til køb af alle de relevante analyser, evalueringer og måling af kommunikationsarbejdet, som der er behov for i deres organisation.
Simpel og konkret
Niveauet og valg af indhold er bevidst lagt, så det dækker behovet hos de mange kommunikationsfolk, som jeg gennem mit arbejde som underviser og konsulent har mødt gennem årene. De har brug for simple konkrete og overskuelige undersøgelsesmetoder, som forholdsvis enkelt kan tages i brug. Bogen er derfor fyldt med skabeloner, som kan bruges til inspiration.
Undersøgelsesdesign
Klassiske undersøgelsesmetoder er eksemplificeret med cases fra kommunikationsverden. Specielt har jeg oplevet, at skabelonen til et undersøgelsesdesign er en stor hjælp for kommunikationsfolk, der skal gennemføre en analyse eller undersøgelse. Den sikrer stringens og fokus i undersøgelser, der ellers let kan blive ”det kan da også være spændende at spørge om” i stedet for at tage udgangspunkt i forretningsperspektivet ”hvad er det vi mangler svar på, for at kunne træffe en beslutning.” Alt for mange undersøgelser ender desværre med en masse data, som ikke kan danne grundlag for en beslutning.
Mål dine resultater giver læseren konkret viden om og metoder til at dokumentere effekten og værdien af strategisk kommunikation.
Bogen består af tre dele:
Del 1. Indsigt og konkret vejledning i at adskille kommunikationsmål fra forretningsmål, hvilket gør det muligt at måle sammenhæng mellem årsag og virkning.
Del 2 gennemgår en række undersøgelsesmetoder og evalueringsmodeller. Centralt står en gennemgang af, hvordan man laver et undersøgelsesdesign, som øger bevidstheden om målenes strategiske relevans, hvad man ønsker at få viden om og hvilke metoder man skal bruge.
Del 3 giver en kort introduktion til de vigtigste af ledelsens styringsværktøjer og et klart billede af, hvordan kommunikationsafdelingerne kan indarbejde måling af kommunikation og eget strategiske arbejde i organisationens overordnede styring.
Se uddrag af bogen på forlagets hjemmeside