Hvad er forklaringen på, at borgerne ikke i begejstring har kastet sig over de digitale selvbetjenings løsninger. Nogle af svarene får vi forhåbentlig, når Ålborg Universitet inviterer til konference på baggrund af professor Kim Normann Andersens rapport Den kommunale ødegård. Her har han offentliggjort de seneste tal for effekten – nemlig hvor mange borgere, der har taget eller rettere ikke taget de digitale selvbetjeningsløsninger til sig.
I forhold til de strategiske mål, så viser rapporten, at det bliver mere end vanskeligt at nå de ambitiøse mål indenfor den fastsatte tidsplan. Rapporten præsenteres på en gratis konference på Ålborg Universitet 29. november med en stribe spændende oplægsholdere. Jeg er en af dem og vil tale om konsekvenserne af den manglende ledelsesforankring af de kommunale hjememsider.
Fremtiden er vanskelig for ikke at sige umulig at planlægge, derfor er det helt acceptabelt, at tidsplanen for en ambitiøs plan skrider. Hvad derimod er uacceptabelt er, hvis de ansvarlige i KL og kommunerne samt Digitaliseringsstyrelsen ikke bruger ressourcer på at undersøge, hvorfor planerne ikke holder. Man bør modtage det som en gave og tilbud om at blive klogere – for alvor – når andre så kommer med bud på, hvor filmen knækker.
Derfor er det øv, når Jacob Bundsgaard, formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalg affejer den problematik som Kim Normann Andersen med rette har rejst.
Jeg vil bede en stille bøn til at politikere og embedsfolk tør være åbent undersøgende, så vil de nemlig finde en del af forklaringerne på at så mange borgere er fodslæbende, når det kommer til at bruge selvbetjeningsløsninger. Det er ikke bare spørgsmålet om at selve den digitale løsning skal være brugervenlig. Borgerne skal kunne finde indholdet og forstå sproget. Det kræver, at man på rådhusene opprioriterer webarbejdet både med hensyn til formidling og ledelse. Webben er døren ind til de digitale løsninger.
Løsningen er ikke kurser til landets borgere. Så længe man laver løsninger, der kræver et kursus, så er man sikker på en ting – nemlig, at man ikke har fat i en succes.