Jeg tillader mig at kippe med flaget over egen indsats. Regeringens Virksomhedsforum har anbefalet regeringen at gennemføre mine forslag til forenkling af proceduren for den digitale indberetning af arbejdsskader. Indberetningen er pt. urimeligt omstændig og bruger-uvenlig.
Personligt tog det mig 3½ time at gennemføre indberetningen i forbindelse med den trafikulykke jeg var udsat for ved årsskiftet. Det til trods for, at jeg ikke mindst gennem mit arbejde med kommunikation er rimelig rutineret bruger af digitale platforme.
Besparelsesmæssigt er der ikke tale om småpenge, hvis den digitale kommunikation i blanketten tilpasses brugernes logik. For hver halve time, der i gennemsnit skæres af tidsforbruget ved anmeldelserne af de 40-45.000 årlige arbejdsskadesager vil virksomhederne spare omkring 4 mio kr pr år. Dertil kommer, at langt flere af de skader, der skal indberettes vil blive det, når systemet bliver brugervenligt.
Sagen er desværre et utroligt godt eksempel på, at de, der har bestilt og designet blanketten slet ikke har taget højde for brugerens situation ellers haft øje for omkostningerne ved at kræve, at virksomhederne samtidig med anmelden skal registrere en række statistiske data, der ikke har betydning for sagsbehandlingen. Et enkelt kvalitets krav til offentlige blanketter kunne være en tidsangivelse på, hvor lang tid det i gennemsnit må tage 80% af brugerne at foretage indberetningen.
Se pressemeddelelse fra Virksomhedsforum og Erhvervsstyrelsen, notatet til indstillingen og mine skærmdump fra blanketten med kommentarer.