Jeg tillader mig at kippe med flaget over egen indsats. Regeringens Virksomhedsforum har anbefalet regeringen at gennemføre mine forslag til forenkling af proceduren for den digitale indberetning af arbejdsskader. Indberetningen er pt. urimeligt omstændig og bruger-uvenlig. Personligt tog det mig 3½ time at gennemføre indberetningen i forbindelse med den trafikulykke jeg var udsat for ved […]
Skattebetalt lobbyisme underminerer demokratiet
Demokratiet bliver undermineret, når vores valgte politikere i det skjulte og for skattekroner køber sig til øget indflydelse gennem lobbyister Sagen omkring Waterfront og DSB stiller os overfor nogle principielle overvejelser. Lobbyisme og dermed arbejdet med public affairs er en forholdsvis simpel opgave, når der skal arbejdes med at påvirke politiske beslutningstagere, men kun når […]
Krisehjælp til spinatbedsdykkere
Metro – DSB – Waterfront alt i alt en interessant uge for kommunikationsfolk. Først sender Metro selskabet helt frivilligt deres ”lorte-liste” over potentielt dårlige sager, og hvordan de bør håndteres, til Politiken. Her kan journalisterne da ikke brokke sig over, at kommunikationsfolkene ikke hjælper med research. Blot må man sige der mangler en ting på […]
Konference: Digital selvbetjening er ikke en sællert
Hvad er forklaringen på, at borgerne ikke i begejstring har kastet sig over de digitale selvbetjenings løsninger. Nogle af svarene får vi forhåbentlig, når Ålborg Universitet inviterer til konference på baggrund af professor Kim Normann Andersens rapport Den kommunale ødegård. Her har han offentliggjort de seneste tal for effekten – nemlig hvor mange borgere, der har taget […]
Sølle resultater af digitalisering
I dag findes der 295 digitale selvbetjeningsløsninger i de kommunale systemer, men den nyeste opgørelse viser at langt de fleste overhovedet ikke bliver brugt af borgerne. Det er Kim Normann Andersen fra Aalborg Universitet, der står bag opgørelsen, der er offentliggjort i rapporten ”Den kommunale ødegård.” Hans rapport viser at fire ud af fem selvbetjeningsløsninger […]
Fantastisk initiativ
Jeg har lyst til at kipppe med flaget. Min gode veninde Asbjørg Lyngveit fra Business Institut i Norge fortalte mig på vores bestyrelsesmøde i IABC i Stockholm i onsdags, hvordan hun og et par venner var begyndt at skrive sammen på Facebook, efter at massemorderen Beiviks bl.a. havde givet nordmændenes kendte børnesang ”Børn af regnbuen” […]
Digitale analfabeter på direktionsgangen
På direktionsgangene har mange chefer travlt med at tale om digitale analfabeter. Her tænker de på borgere, medlemmer og brugere i al almindelighed. Men de støste analfabeter vil de se, hvis de kigger i spejlet om morgenen under tandbøstningen. Der er ti grunde til at den digitale kommunikation ofte går galt eller ikke har den […]
Eksamensræs i januar
Min eksamensmuskel er i top. Årets første seks uger har budt på seks forløb, hvor jeg enten har været eksaminator eller censor. Jeg har haft fornøjelsen af at skulle tage stilling til opgaver fra i alt 60 studerende, langt de fleste helt i top. Jeg bliver rigtig glad, når jeg sidder med en god opgave, […]
Ufrivillig test af virk.dk
Jeg syntes lige jeg vil dele min oplevelse med det nye virk.dk med jer. Hvis ikke, det var fordi jeg spildte ufattelig megen tid, så er det nærmst urkomisk. Et er de tekniske problemer med døde link, når man lancerer et helt nyt site, det kunne man have klaret med en ordentlig test f’ør lancering. […]
Ledelse af kommunikationen
Ledelse af kommunikationen var tema på Kommunikationsdøgnet i KL. Som optakt bragte Danske Kommuner en artikel om de store og konmplekse udfordringer, der er ved at skulle lede kommunikationsarbejdet på tværs af organisationens almindelige hieraki. Det generelle problem, er at kommunerne ikke tager højde for kompleksiteten, når der aftales rolle, ansvar og organisering af kommunikationen. Læs artiklen: […]